وارد کردن قانون رایانه مجازات رایانه

وارد کردن: قانون رایانه مجازات رایانه قانونی اسکرین شات خبر گزارش

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز گزارش اسکرین شات می‌تواند جرم باشد / عکس

    بعد از تمام‌شدن درددل از او خواست که این صحبت‌ها بین خودشان بماند و همکارش هم این اطمینان را به او داد که هیچ احدی از این ماجرا اطلاعی پیدا نخواهد کر

    اسکرین شات می‌تواند جرم باشد / عکس

    ماده745 قانون مجازات اسلامی افشای رازها شخصی دیگران را جرم دانسته است.

    اسکرین شات نگیرید

    بعد از تمام‌شدن درددل از او خواست که این صحبت‌ها بین خودشان بماند و همکارش هم این اطمینان را به او داد که هیچ احدی از این ماجرا اطلاعی پیدا نخواهد کرد. یک هفته از این ماجرا گذشت که تلفنش زنگ خورد و منشی مدیرعامل از او خواست که جهت صحبتی به دفتر مدیرعامل بیاید. بعد از ورد به اتاق، مدیرعامل ١٠برگه آ چهار را برابر او قرار داد و گفت اینها را تو گفته‌ای؟ نگاهی به برگه‌ها کرد و در یک لحظه دنیا روی سرش خراب شد. این برگه‌ها اسکرین‌شات پرینت‌شده از درددل‌های او با همکاری بود که گفت بود هیچ احدی از این ماجرا اطلاع پیدا نخواهد کرد. نمی‌توانست آنها را انکار کند. تصویر و آیدی خبر رسان تلگرام جهت خودش بود و از همه بدتر صحبت مهم راجع به شخصی بود که یکی از نزدیکان مدیرعامل محسوب می‌شد.

    اسکرین شات می‌تواند جرم باشد / عکس

    مدیرعامل نگاهی به او کرد: جهت این صحبت‌ها توضیحی داری؟ هیچ حرفی نداشت. انگار لال شده است بود. اتاق را ترک کرد و سپس پشت میزش نشست. بعد از گذشت چند دقیقه از اداره مالی با او تماس گرفتند و درخواست کردند که جهت تسویه‌حساب به آنها مراجعه کند. درحالی‌که او مرتکب هیچ عمل خلافی نشده بود و خلاف را شخصی که اسکرین‌شات او را انتشار داده بود، مرتکب شده است بود، ولی او به همین راحتی به خاطر یک اسکرین‌شات اخراج شد.

    این روایت شاید یک رخداد بسیار کوچک از فاجعه‌ای که با گرفتن اسکرین‌شات ممکن است جهت افراد به وجود آید، باشد. در مواردی افراد با گرفتن اسکرین‌شات حتی دیگران را ترساندن به قتل کرده‌اند.

    بعد از تمام‌شدن درددل از او خواست که این صحبت‌ها بین خودشان بماند و همکارش هم این اطمینان را به او داد که هیچ احدی از این ماجرا اطلاعی پیدا نخواهد کر

    با توجه به جدیدبودن این موضوع، اسکرین‌شات در قانون جرم‌انگاری نشده هست، ولی قوانینی از پیش جهت این‌گونه جرایم اینترنتی درنظر گرفته شده است که افراد با استناد به آن می‌توانند از شخصی که آنها را مورد سوء‌استفاده قرار داده، شکایت کنند. در ادامه گزارش با خواندن نظرات کارشناسی وکلا این قوانین را بررسی خواهیم کرد.

    مجازات پیش‌بینی شده است جهت جرایم رایانه‌ای

    کاوه رضوانی‌راد، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص گفت: افشای اطلاعات‌ شخصی جرم هست. قانون‌ مجازات ‌اسلامی صراحتا در ماده ٧٤٥ (ماده ١٦ قانون جرایم ‌رایانه‌ای) افشای رازها شخصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای‌‌ نقدی و تا ٢سال حبس درنظر گرفته هست. البته رازها شخصی در قانون کشور عزیزمان ایران به‌صورت مشخص تعریف نشده‌اند و صرفا در ماده ٨ قانون «احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی» نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و فیلم‌های شخصی را از مصادیق بارز آن دانسته‌اند. در رویه قضائی و نظام عرفی، دایره رازها شخصی از این هم وسیع‌تر است و نسخه‌های پزشکی، احکام دادگاه‌ها و اسناد مالی هم در این زمره قرار می‌گیرند.

    این حقوقدان در ادامه افزود: ترساندن به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای رازها خانوادگی شود، خواه تهدیدکننده به این واسطه، تقاضای مال به قصد اخاذی کرده یا نکرده باشد، جرم مستقلی است که براساس ماده ٦٦٩ قانون‌ مجازات ‌اسلامی تا ٧٤ضربه‌ شلاق یا تا ٢سال حبس جهت آن درنظر گرفته‌ شده‌ است.

    اسکرین شات می‌تواند جرم باشد / عکس

    بنابراین همین‌که کسی شما را ترساندن به افشای اطلاعات شخصی (شامل عکس‌ها، متن چت‌ها، صدای ضبط‌شده، فیلم و…) کرده باشد، حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد (که در اکثریت مواقع این تهدیدها هرگز عملی نمی‌شوند)، ارتکاب جرم «تهدید» از سوی او قطعی و جهت شما قابل شکایت و پیگیری است.

    رضوانی‌راد با اشاره به این عنوان که علی رغم تصور عموم که متن گفت‌وگو در وایبر، فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی دیگر، ایمیل، صدای‌ضبط‌‌شده و فیلم را جزو دلایل قابل استناد به‌شمار نمی‌آورند، گفت: قانون، «ادله الکترونیک» را به‌رسمیت آشنا هست، بنابراین اگر کسی شما را در وایبر یا فیس‌بوک یا تلفن‌همراه یا ایمیل، ترساندن کرده هست، باید بدانید تمام این محتواها در دادگاه به‌عنوان علت از شما و علیه شخص تهدیدکننده پذیرفته خواهند شد. دادگاه با مکانیسم مشخصی که به وسیله کارشناسان حوزه فناوری اجرا خواهد شد، صحت مدارک شما را بررسی کرده و در صورت تایید، ملاک و مبنای صدور حکم قرار خواهد گرفت.

    سکرت چت تنها راه جهت صحبت با افراد غیرمطمئن

    بعد از تمام‌شدن درددل از او خواست که این صحبت‌ها بین خودشان بماند و همکارش هم این اطمینان را به او داد که هیچ احدی از این ماجرا اطلاعی پیدا نخواهد کر

    علیرضا دقیقی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری با استناد به قوانین پیش‌بینی‌شده جهت جرایم رایانه‌ای، عنوان اسکرین‌شات را مورد بررسی قرار داد و گفت: در مورد عنوان اسکرین‌شات ما قانون جداگانه‌ای نداریم، ولی در ابتدا باید ببینیم شخصی که مرتکب جرم می‌شود، از انجام این کار چه هدفی دارد. اگر شخصی با داشتن اطلاعات شخصی، دیگری را ترساندن به فوت یا ترساندن مالی کند، مجازاتش ٧٤ ضربه شلاق یا حبس از ٢ ماه تا ٢ ‌سال درنظر گرفته می‌شود.

    وی در ادامه افزود: اگر شخص به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای مانند کامپیوتر و گوشی یا مخابراتی یا حامل‌های داده، محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله كند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری كند، به حبس از ٩١روز تا ٢سال یا جزای نقدی از ٥‌میلیون ریال تا ٤٠‌میلیون ریال یا هر ٢مجازات محكوم خواهد شد.

    این مجازات جهت افرادی درنظر گرفته خواهد شد که محتویات و آثار مبتذلی داشته باشند كه دارای صحنه و صور قبیحه باشد. حال هرگاه محتویات مستهجن به كمتر از ١٠نفر ارسال شود، مرتكب به یك‌میلیون تا ٥‌میلیون ریال جزای نقدی محكوم خواهد شد.

    همان‌طور که مشاهده می‌کنید رقمی جهت این جرم درنظر گرفته شده است که اگر به کمتر از ١٠نفر ارسال شود، محکومیت فرد مرتکب این خواهد بود. حال چنانچه مرتكب اعمال مذكور این جرایم را حرفه خود قرار داده باشد یا به‌طور سازمان‌یافته مرتكب این خلاف‌ها شود، چنانچه مفسد فی‌الارض آشنا نشود، به حداكثر هر ٢مجازات مقرر در این ماده محكوم خواهد شد.

    اسکرین شات می‌تواند جرم باشد / عکس

    دقیقی در ادامه به بیان قوانین موجود در مورد افرادی که از صوت و تصویر و فیلم دیگران سوء‌استفاده می‌کنند، پرداخت و گفت: هركس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را عوض کردن دهد یا تحریف كند و آن را منتشر یا با علم به عوض کردن یا تحریف منتشر كند، به نحوی كه عرفا موجب هتك‌حیثیت او شود، به حبس از ٩١ روز تا ٢سال یا جزای نقدی از ٥میلیون تا ٤٠‌میلیون ریال یا هر ٢مجازات محكوم خواهد شد.

    حال چنانچه عوض کردن یا تحریف به‌صورت مستهجن باشد، مرتكب به حداكثر هر ٢مجازات مقرر محكوم خواهد شد. در ادامه می‌توان گفت که هركس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم شخصی یا خانوادگی یا رازها دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر كند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی كه منجر به ضرر یا عرفا موجب هتك حیثیت او شود، به حبس از ٩١روز تا ٢‌سال یا جزای نقدی از ٥‌میلیون تا ٤٠میلیون ریال یا هر ٢مجازات محكوم خواهدشد یا هر كس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به‌وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اكاذیبی را منتشر کند یا دردسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را علی رغم حقیقت، رأسا یا به‌عنوان نقل‌قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به‌طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این‌كه از طریق یادشده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت، به حبس از ٩١روز تا ٢‌سال یا جزای نقدی از ٥میلیون تا ٤٠‌میلیون ریال یا هر ٢مجازات محكوم خواهدشد.

    وی در ادامه افزود: کسانی که به وسیله اسکرین‌شات مورد سو‌ءاستفاده قرار گرفته‌اند، با مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای و مراجع انتظامی می‌توانند از شخصی که از ایشان سوء‌استفاده کرده شکایت کنند.

    دقیقی در ادامه به ارایه پیشنهاداتی به منظور امن‌ترکردن اینترنت افراد پرداخت و گفت: نمی‌توان راه‌حل دقیقی جهت ازبین‌بردن این اتفاقات پیشنهاد کرد و تا زمانی که بشر روی کره‌خاکی وجود داشته باشد، این جرایم هم اتفاق خواهد افتاد.

    به‌نظر من هم ایجاد یک قانون تازه که مخصوص عنوان اسکرین‌شات باشد، راه‌حل خوبی جهت ازبین‌بردن این جرایم نخواهد بود، به همین علت تنها توصیه من به افراد استفاده‌کننده از این‌ نرم‌افزارها به‌خصوص خبر رسان تلگرام این است که با افرادی که اطمینان کاملی به آنها ندارند به جای چت در محیط عمومی خبر رسان تلگرام «سکرت‌چت» باز کنند، به این علت که شما در سکرت‌چت این اجازه را دارید که جهت پیام‌های‌تان وقت مشخص کنید و پیام‌ها بعد از آخر آن وقت خودبه‌خود پاک خواهد شد و اگر در این فضا شخص برابر اقدام به گرفتن اسکرین‌شات کرد، در صفحه نمایش چت شما این عنوان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

    این گزارش قصد دارد نحوه برخورد قانونی به افرادی که درگیر این سوءاستفاده شده‌اند را آموزش دهد.

    محورها:

    قانون جداگانه‌ای جهت اسکرین شات وجود ندارد

    قانون‌مجازات‌اسلامی، صراحتاًدر ماده هفتصدوچهل وپنج(ماده شانزده قانون جرایم‌رایانه‌ای) افشای رازها شخصی دیگران را جرم دانسته

    حبس و جزای نقدی جهت افرادی که دیگران را در اینترنت ترساندن می‌کنند

    کسانی که به وسیله اسکرین شات مورد سوء‌استفاده قرار گرفته‌اند، با مراجعه به دادسرای جرایم رایانه‌ای و مراجع انتظامی می‌توانند از شخصی که از آنها سوء‌استفاده کرده شکایت کنند

    ایجاد یک قانون تازه که مخصوص عنوان اسکرین شات باشد راه حل خوبی جهت از بین بردن این جرایم نخواهد بود

    سکرت چت در خبر رسان تلگرام فضای امنی دارد

    ماده ششصدوشصت ونه قانون‌مجازات‌اسلامی جهت افشای رازها خانوادگی مجازات حد و حبس در نظر گرفته است

    منبع: شهروند

    واژه های کلیدی: قانون | رایانه | مجازات | رایانه | قانونی | اسکرین شات | خبر | گزارش


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار